Tanítási filozófiám

A média szerepe

Mint ahogy a bemutatkozásomban is említettem, fontosnak tartom a nyelv eszközként való felhasználására tenni a hangsúlyt a tanóráimon is. Azért kívánok rávilágítani erre a lehetőségre, hogy a diákjaim felfedezzék a nyelvek hasznosságát az idegen nyelvű tartalmak megértéséhez, és hogy rájöjjenek, a tanulással valójában egy kulcsot kapnak a kezükbe kedvenc dalszövegeik megértéséhez, filmek eredeti nyelven történő átéléséhez, és idegen nyelvű oldalakon található információkhoz való hozzáféréshez. Az a célom, hogy arra motiváljam őket, hogy ne csak egy nyelvvizsga megszerzése legyen a nyelvtanulás célja, hanem belássák: a nyelv nem maga a cél, hanem egy eszköz, hogy az érdeklődésüket kielégítsék.
Természetesen ebből rögtön kiderül, hogy a médiát is részének tartom ennek a tanulási tapasztalatnak. Ezért a tanóráimnak az is a része lenne, hogy különböző angol és olasz híroldalakat, csatornákat ismertessek meg a tanulókkal, ahol számukra releváns információkhoz juthatnak. Ehhez természetesen elengedhetetlen az IKT eszközök használata: kivetítőn keresztül lehetőségem nyílna megosztani velük a számomra is hasznos oldalakat, amelyeknek linkjét el is küldeném nekik. Ezenkívül angol és olasz videófelvételeket is behoznék, melyekbe együtt tekintenénk bele, együtt tárgyalnánk meg a jelentésüket, esetenként váltakozó párba állítanám a diákokat, hogy segítsék egymást a megértésben. Tehát a kommunikatív tanítási módszert előszeretettel alkalmaznám, amely az interakcióra és az autentikus tanítási anyagok felhasználására helyezi a hangsúlyt. Ugyanakkor az autentikus tartalmakból való hallás utáni elsajátítást is fontosnak tartom (pl. a filmnézés folyamán az új szavak kiejtése is berögzülhet), ami inkább egy behaviorista gondolat.


Modern eszközök

Az idegennyelv-tanulás nem csak az angol és olasz tartalmak megértéséről szól, hanem sokkal inkább a beszédfejlesztésről, ezért a pármunkát minél több ízben is igyekeznék alkalmazni a tanóra folyamán. Ez persze önmagában nem elég, így különböző projektek, csereprogramok szervezését elengedhetetlen részének tartom a munkámnak. A Comenius projekt lehetőséget nyújt idegennyelvű diákok megismerésére és a távolsági kapcsolattartásra, így egy ilyen pályázat beadásán mindenképpen gondolkoznék. Az itt megismert testvérosztályok gyakran tartanak órai beszélgetést Skype segítségével, úgy, hogy a diákokat párba állítva lehetőséget kapnak rövidebb beszélgetésekre. Ezt nagyon hasznosnak tartom, így ezt a lehetőséget mindenképpen kipróbálnám.
Természetesen az ilyen kapcsolattartáshoz elengedhetetlen a modern eszközök használata. Az iskolai gépteremnek megfelelően felszereltnek kell lennie egy Skype-beszélgetéshez, ráadásul a különböző projekttermékek előállításához általában kamerák, fényképezőgépek kellenek, így nem könnyű megoldani ezt a célkitűzésemet. Pedig valóban egészen más élmény az angol nyelvet olyasvalakivel beszélni, aki nem beszéli a mi anyanyelvünket. Ezenkívül az idegen nyelvű beszélgetések kamerával való rögzítése is érdekesebbé, interaktívabbá teszi a tanórát. Tény, hogy az okostelefonok használatát képtelenség teljesen betiltani, így én is azt az elméletet támogatom, amelyik az ilyen eszközök tanítási keretek között való használatát tűzte ki célul, azaz bevonja a telefonokat is a tanításba.


Neveléselméletem

Úgy gondolom, nehéz lenne úgy nevelni a fiatalokat, hogy nem vonódok be magam is valamennyire az ő érdeklődési körükbe. Ez részben a tanításban is segíthet, hiszen ha követem az ízlésüket, nagyobb eséllyel tudom kitalálni, hogy vajon milyen tartalmak is érdekelhetik őket, azaz mit érne meg behoznom a tanórára. Másrészt azonban a nevelésben is sokat segíthet. Azáltal, hogy megismerem az érdeklődési körüket, a mindennapjaikat is jobban át tudom látni, és remélhetőleg felkészültebb leszek az őket érintő aktuális problémákból. Emellett persze úgy gondolom, hogy a legfontosabb, hogy én magam is példát mutassak nekik, tehát ne a szavaimmal, hanem a viselkedésemmel járuljak hozzá főként a személyiségük formálódásához.

Végül azt tartom még nagyon fontosnak, hogy lehetőleg ne versenyeztessem a tanulókat. Sokak a versenylégkört tartják a legösztönzőbbnek, azonban ez lehet demotiváló is. Így ha mégis úgy döntenék, hogy ezt a munkaformát alkalmazzam, azt igyekeznék nagyon körültekintően tenni. Például tanulókörök alapításával lehetne egy kisebb versenyt generálni, ahol a csoportok kisebb jutalmakért egymással csoportosan összefogva dolgoznának. Az osztályzást azonban ebben az esetben semmiképpen nem kötném versenyhez, hiszen ez méltánytalan lenne, és rengeteg konfliktust szülhet egy ilyen helyzet. Inkább azon lennék, hogy építő verseny-légkör alakuljon ki, ami a további közös munka alapját is képezheti.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése