A média szerepe
Mint ahogy a
bemutatkozásomban is említettem, fontosnak tartom a nyelv eszközként való
felhasználására tenni a hangsúlyt a tanóráimon is. Azért kívánok rávilágítani erre
a lehetőségre, hogy a diákjaim felfedezzék a nyelvek hasznosságát az idegen
nyelvű tartalmak megértéséhez, és hogy rájöjjenek, a tanulással valójában egy
kulcsot kapnak a kezükbe kedvenc dalszövegeik megértéséhez, filmek eredeti
nyelven történő átéléséhez, és idegen nyelvű oldalakon található információkhoz
való hozzáféréshez. Az a célom, hogy arra motiváljam őket, hogy ne csak egy
nyelvvizsga megszerzése legyen a nyelvtanulás célja, hanem belássák: a nyelv
nem maga a cél, hanem egy eszköz, hogy az érdeklődésüket kielégítsék.
Természetesen ebből
rögtön kiderül, hogy a médiát is részének tartom ennek a tanulási
tapasztalatnak. Ezért a tanóráimnak az is a része lenne, hogy különböző angol
és olasz híroldalakat, csatornákat ismertessek meg a tanulókkal, ahol számukra
releváns információkhoz juthatnak. Ehhez természetesen elengedhetetlen az IKT
eszközök használata: kivetítőn keresztül lehetőségem nyílna megosztani velük a
számomra is hasznos oldalakat, amelyeknek linkjét el is küldeném nekik. Ezenkívül
angol és olasz videófelvételeket is behoznék, melyekbe együtt tekintenénk bele,
együtt tárgyalnánk meg a jelentésüket, esetenként váltakozó párba állítanám a
diákokat, hogy segítsék egymást a megértésben. Tehát a kommunikatív tanítási
módszert előszeretettel alkalmaznám, amely az interakcióra és az autentikus
tanítási anyagok felhasználására helyezi a hangsúlyt. Ugyanakkor az autentikus
tartalmakból való hallás utáni elsajátítást is fontosnak tartom (pl. a
filmnézés folyamán az új szavak kiejtése is berögzülhet), ami inkább egy
behaviorista gondolat.
Modern eszközök
Az idegennyelv-tanulás
nem csak az angol és olasz tartalmak megértéséről szól, hanem sokkal inkább a
beszédfejlesztésről, ezért a pármunkát minél több ízben is igyekeznék
alkalmazni a tanóra folyamán. Ez persze önmagában nem elég, így különböző
projektek, csereprogramok szervezését elengedhetetlen részének tartom a
munkámnak. A Comenius projekt lehetőséget nyújt idegennyelvű diákok
megismerésére és a távolsági kapcsolattartásra, így egy ilyen pályázat beadásán
mindenképpen gondolkoznék. Az itt megismert testvérosztályok gyakran tartanak
órai beszélgetést Skype segítségével, úgy, hogy a diákokat párba állítva
lehetőséget kapnak rövidebb beszélgetésekre. Ezt nagyon hasznosnak tartom, így
ezt a lehetőséget mindenképpen kipróbálnám.
Természetesen az ilyen
kapcsolattartáshoz elengedhetetlen a modern eszközök használata. Az iskolai
gépteremnek megfelelően felszereltnek kell lennie egy Skype-beszélgetéshez,
ráadásul a különböző projekttermékek előállításához általában kamerák,
fényképezőgépek kellenek, így nem könnyű megoldani ezt a célkitűzésemet. Pedig
valóban egészen más élmény az angol nyelvet olyasvalakivel beszélni, aki nem
beszéli a mi anyanyelvünket. Ezenkívül az idegen nyelvű beszélgetések kamerával
való rögzítése is érdekesebbé, interaktívabbá teszi a tanórát. Tény, hogy az
okostelefonok használatát képtelenség teljesen betiltani, így én is azt az
elméletet támogatom, amelyik az ilyen eszközök tanítási keretek között való
használatát tűzte ki célul, azaz bevonja a telefonokat is a tanításba.
Neveléselméletem
Úgy gondolom, nehéz
lenne úgy nevelni a fiatalokat, hogy nem vonódok be magam is valamennyire az ő
érdeklődési körükbe. Ez részben a tanításban is segíthet, hiszen ha követem az
ízlésüket, nagyobb eséllyel tudom kitalálni, hogy vajon milyen tartalmak is
érdekelhetik őket, azaz mit érne meg behoznom a tanórára. Másrészt azonban a
nevelésben is sokat segíthet. Azáltal, hogy megismerem az érdeklődési körüket,
a mindennapjaikat is jobban át tudom látni, és remélhetőleg felkészültebb
leszek az őket érintő aktuális problémákból. Emellett persze úgy gondolom, hogy
a legfontosabb, hogy én magam is példát mutassak nekik, tehát ne a szavaimmal,
hanem a viselkedésemmel járuljak hozzá főként a személyiségük formálódásához.
Végül azt tartom még
nagyon fontosnak, hogy lehetőleg ne versenyeztessem a tanulókat. Sokak a
versenylégkört tartják a legösztönzőbbnek, azonban ez lehet demotiváló is. Így
ha mégis úgy döntenék, hogy ezt a munkaformát alkalmazzam, azt igyekeznék
nagyon körültekintően tenni. Például tanulókörök alapításával lehetne egy
kisebb versenyt generálni, ahol a csoportok kisebb jutalmakért egymással
csoportosan összefogva dolgoznának. Az osztályzást azonban ebben az esetben
semmiképpen nem kötném versenyhez, hiszen ez méltánytalan lenne, és rengeteg
konfliktust szülhet egy ilyen helyzet. Inkább azon lennék, hogy építő
verseny-légkör alakuljon ki, ami a további közös munka alapját is képezheti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése