Tanulói csoportok, közösségek
alakulásának segítése, fejlesztése
Az osztályközösség
szervezése, tanulói csoportok alakulásának segítése az osztályfőnöki munka
egyik elengedhetetlen része, ami rengeteg nehézséget hordoz magában, különösen
kamaszkorban. Sajnos nincs olyan mód, ami garantálná, hogy ne alakuljanak ki
klikkek egy osztályban, ugyanakkor a tanár igenis tehet lépéseket a helyzet
javítása érdekében. Mindenekelőtt a közösségi médiában való aktív részvétel
segítheti ezt a folyamatot. Tanárként az egymás mellé szervezett tanulói
közösségek alakulását és kommunikációját nagyban segítheti a közösségi oldalakon
való csoportok létrehozása. Ezzel megfelelő felület teremthető nem csak a
tananyag áramlásának, hanem a kapcsolatok kialakulásának elmélyülésére is. Ezen
kívül egy-egy témakör projektszerű közös feldolgozása és prezentációként való
előadása is erősítheti a közösségi élményt. Nagy kihívás lehet egy közös videó
vagy képválogatás összeállítása is, hiszen a közös munka összekovácsolhatja a
készítőket, amellett, hogy új ismereteket nyújt.
A tanulási folyamat szervezése és
irányítása
A tanulási folyamat
irányítása szintén történhet a közösségi oldalakon alkotott csoportokon
keresztül, illetve a digitális osztálytermek is a tanár segítségére lehetnek a
tananyagok folyamatos adagolásánál. Így a papír alapú tananyagok a maradandóbb és
praktikusabb elektronikus tananyagra válthatók. A tananyagot életszerűbbé,
színesebbé tevő videók, alkalmazások használatát már tág körökben alkalmazzák,
hiszen a vizuális információ biztosítása nagy mértékben felgyorsíthatja a
tanulási folyamatot. Ha az óra időkereteibe esetleg nem fér bele egy videó,
otthoni megtekintésre mindenképpen megéri feladni. Az interaktív tábla szintén
egy hatásos eszköz, hiszen a táblához szólított diákok maguk mozgathatják a
kurzort, így jobban bevonva érezhetik magukat a tanulási folyamatba. Ráadásul a
modern eszközök újdonsága új lendületet hozhat, a gyerekeket kíváncsibbá,
befogadó készebbé teheti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése