2016. március 14., hétfő

Digitális források felhasználása egy órámon

Téma

Az általam választott tevékenység körülbelül 25-30 percet venne igénybe és mindenképp egy haladó angol csoportban venném elő (maximum 15 fő), 16-17 éves nyelvvizsgára készülő fiatalok esetén. Úgy gondolom, a 10. évfolyam lenne a legideálisabb ebben az esetben. Nem csak a nyelvi szintjük miatt érzem ezt fontosnak, hanem azért is, mert ez a korosztály már biztosan tud kezelni egy kamerát, ami szintén szükséges lesz a feladat megoldásához. A tevékenység részben a digitális kompetenciáik fejlesztésében segítene, valamint a hallgatási szövegértés képességét és a kreativitást fejlesztené.


Ráhangolódás

Ráhangolódásnak lejátszanék egy rövid felvételt az ESL-lab hanganyagai közül. Jelen esetben az általam választott szöveg a should/could/might have done szerkezet ismétlésére szolgál, amit már előző órán elkezdtünk. A felvétel mindössze egy perces, így minimum kétszer-háromszor meghallgatnánk. Ezután megkérdezném tőlük, hogy miről szól a történet és hogy mit tehetett volna Dave, hogy elkerülje ezt a szituációt (What should Dave have done to avoid this situation?) A hallott szöveg feladataira az interaktív tábla segítségével együtt válaszolnánk. Ezután a Grammar Quizzes című oldal segítségével átismételnénk ezt a szerkezetet, azzal együtt, hogy mi a could és a should módbeli segédige közti különbség ebben az esetben. Itt is az interaktív tábla segítene megjegyzéseket fűzni a kivetített szerkezetekhez.


Jelentésteremtés

Az ez utáni gyakorlófeladatot egyfajta energizálóként alkalmaznám, hogy megmozgassam kicsit az osztályt. Felállítanám őket a padokból és hármas csoportokba rendezném őket. Mindenki kapna egy problémás szituációt (iskolai fegyelmezetlenségért kapott büntetés, szerelmi bánat stb.), amit anya-gyermek közti párbeszédként kellene megjeleníteniük. Tehát két szereplő van a történetben, a harmadik csak kameráz. Az anya szerepű diák feladata, hogy „kioktassa” a gyerekét a tanult szerkezet segítségével („You should have taken your relationship more seriously. You shouldn’t have let your girlfriend meet other guys.”), míg a diák mentegetőzhet. Szerepcsere és új szituáció kiosztása pár perc után megtörténhet, így a kamerás is némi szóhoz juthat. Fontos, hogy kevés előkészületi időt hagyjunk nekik, hogy ne tervezzék meg előre pontosan az elmondottakat, hanem részben improvizáció útján szülessenek meg a jelenetek. Megéri kevésbé köznapi (vagy esetleg vicces) problémákat is behozni, hogy a diákok kreativitását is fejleszteni lehessen az által, hogy a probléma okait próbálják megfogalmazni. A feladat végén párcserével színesíthető a feladat.


Reflexió

A felvett jeleneket az egész osztály megnézheti, esetleg szavazhat a kedvencükről. Amíg hallgatják, tovább tud rögzülni bennük ez a szerkezet a hallás útján. A megtekintés után reflektálhatunk közösen erre az anyagra, csoportbeszélgetésben felhozakodhatunk ötletekkel, hogy az élet milyen területén, milyen kontextusban hangozhat még el ilyen szerkezet, miért érdemes ismerni a should + have done szerkezetet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése