Téma
Az általam választott tevékenység körülbelül 25-30 percet venne igénybe és mindenképp egy haladó angol csoportban venném elő (maximum 15 fő), 16-17 éves nyelvvizsgára készülő fiatalok esetén. Úgy gondolom, a 10. évfolyam lenne a legideálisabb ebben az esetben. Nem csak a nyelvi szintjük miatt érzem ezt fontosnak, hanem azért is, mert ez a korosztály már biztosan tud kezelni egy kamerát, ami szintén szükséges lesz a feladat megoldásához. A tevékenység részben a digitális kompetenciáik fejlesztésében segítene, valamint a hallgatási szövegértés képességét és a kreativitást fejlesztené.
Ráhangolódás
Az általam választott tevékenység körülbelül 25-30 percet venne igénybe és mindenképp egy haladó angol csoportban venném elő (maximum 15 fő), 16-17 éves nyelvvizsgára készülő fiatalok esetén. Úgy gondolom, a 10. évfolyam lenne a legideálisabb ebben az esetben. Nem csak a nyelvi szintjük miatt érzem ezt fontosnak, hanem azért is, mert ez a korosztály már biztosan tud kezelni egy kamerát, ami szintén szükséges lesz a feladat megoldásához. A tevékenység részben a digitális kompetenciáik fejlesztésében segítene, valamint a hallgatási szövegértés képességét és a kreativitást fejlesztené.
Ráhangolódás
Ráhangolódásnak lejátszanék egy rövid felvételt az ESL-lab hanganyagai közül. Jelen esetben
az általam választott szöveg a should/could/might
have done szerkezet ismétlésére szolgál, amit már előző órán elkezdtünk. A
felvétel mindössze egy perces, így minimum kétszer-háromszor meghallgatnánk.
Ezután megkérdezném tőlük, hogy miről szól a történet és hogy mit tehetett
volna Dave, hogy elkerülje ezt a szituációt (What should Dave have done to avoid this situation?) A hallott
szöveg feladataira az interaktív tábla segítségével együtt válaszolnánk. Ezután
a Grammar Quizzes című oldal segítségével átismételnénk ezt a szerkezetet,
azzal együtt, hogy mi a could és a should módbeli segédige közti különbség
ebben az esetben. Itt is az interaktív tábla segítene megjegyzéseket fűzni a
kivetített szerkezetekhez.
Jelentésteremtés
Jelentésteremtés
Az ez utáni gyakorlófeladatot egyfajta energizálóként
alkalmaznám, hogy megmozgassam kicsit az osztályt. Felállítanám őket a padokból
és hármas csoportokba rendezném őket. Mindenki kapna egy problémás szituációt
(iskolai fegyelmezetlenségért kapott büntetés, szerelmi bánat stb.), amit
anya-gyermek közti párbeszédként kellene megjeleníteniük. Tehát két szereplő
van a történetben, a harmadik csak kameráz. Az anya szerepű diák feladata, hogy
„kioktassa” a gyerekét a tanult szerkezet segítségével („You should have taken your relationship more seriously. You shouldn’t
have let your girlfriend meet other guys.”), míg a diák mentegetőzhet.
Szerepcsere és új szituáció kiosztása pár perc után megtörténhet, így a kamerás
is némi szóhoz juthat. Fontos, hogy kevés előkészületi időt hagyjunk nekik,
hogy ne tervezzék meg előre pontosan az elmondottakat, hanem részben improvizáció
útján szülessenek meg a jelenetek. Megéri kevésbé köznapi (vagy esetleg vicces)
problémákat is behozni, hogy a diákok kreativitását is fejleszteni lehessen az
által, hogy a probléma okait próbálják megfogalmazni. A feladat végén
párcserével színesíthető a feladat.
Reflexió
A felvett jeleneket az egész osztály megnézheti, esetleg
szavazhat a kedvencükről. Amíg hallgatják, tovább tud rögzülni bennük ez a
szerkezet a hallás útján. A megtekintés után reflektálhatunk közösen erre az
anyagra, csoportbeszélgetésben felhozakodhatunk ötletekkel, hogy az élet milyen
területén, milyen kontextusban hangozhat még el ilyen szerkezet, miért érdemes ismerni a should + have done szerkezetet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése