Elsőéves
tanári mesterszakos hallgató vagyok az ELTÉ-n, ugyanitt végeztem az
alapképzésemet Anglisztika szakon. Angol- és olasztanári szakon tanulok 2015
szeptembere óta, mindkét nyelvet egyforma lelkesedéssel tanulom, de mégis más
és más jelentőséggel bírnak számomra.
Utam
az angolhoz
Az
angol nyelv előtt már általános iskolában elköteleződtem. Ez a nyelv azért is
volt mindig fontos számomra, mert új ajtókat, lehetőségeket tár fel az ember
előtt egyszerűen az által, hogy hozzáférhetővé tesz számára olyan információ-forrásokat,
melyek alapvetően elérhetetlenek lennének a nyelvi akadályok miatt. A népszerű
filmek, könyvek többsége megjelenik angol fordításban is, így elég ezt az egy
nyelvet ismerni ahhoz, hogy megértsük ezeket a tartalmakat. Ezenkívül a népszerű
szakmai szövegeket is szokás lefordítani angolra, így nem csak a szabadidő
hanem szakmai szinten is nagy segítség, ha az ember ismeri ezt a nyelvet. Tehát
az angol nyelv széleskörű használata megkönnyíti az információáramlást minden
szektorban. Ezért érzem kulcsfontosságúnak, hogy minél több embert bevonjak
ebbe a tudásba, és ne csak rájuk erőltessem a nyelvtanulást, hanem nekik is
segítsem felismerni a nyelv szépségét, valamint az angol nyújtotta lehetőségek
tárházát.
Utam
az olaszhoz
Ezzel
szemben az olasz nyelv számomra esztétikai szempontok miatt került előtérbe.
Természetesen itt nem csak a magánhangzók dallamos összecsengéséről van szó,
vagy a nyelvtani rendszer átláthatóságáról. A mediterrán kultúra ismerete
ugyanolyan fontos szerepet játszik az olasztudásban. Ez a nyelv is felfogható
egyfajta eszközként, mely utat nyit egy ismeretlen kultúra felé. Nagyon
szeretek olaszt tanítani magántanítványoknak is, mert általában motiváltabbak,
mint az angol esetében. Ez azért van, mert az esetek többségében második idegennyelvként
tanulják a fiatalok, tehát tudatosabb döntés vezette el őket ehhez a nyelvhez. Így
bizonyos értelemben jobban elmondható, hogy ők maguk választották azt a nyelvet
kíváncsiságból, így lelkesebbek, mikor tanulásra kerül sor. Igyekszem a magam
lelkesedését is közvetíteni a diákok számára, hiszen saját tapasztalatomból
tudom, hogy ez mennyire motiváló és biztató tud lenni.
Én
mint tanár
Számomra
nem volt egyszerű meghozni azt a döntést, hogy a pedagógus pályára lépjek.
Édesanyám tanár lévén ismerte a pedagógus pálya nehézségeit, kihívásait és mindig
féltve óvott attól a döntéstől, hogy esetleg a tanári pálya mellett döntsek.
Mégis, már a kezdetektől fogva éreztem, hogy ez a lehetőség mennyire vonz
engem, gyerekkori játékaim többsége is a játékaim tanításáról szólt. A
középiskolában is magától kialakult a korrepetáló szerepem, holott ebben nem
volt semmi tudatosság. Itt éltem meg először komolyabban a tanítás örömét: hogy
mennyire változatos tud lenni az az út, ami elvezet egy-egy nyelvtani formula
megértéséig vagy egy adott angol vagy olasz nyelvű kifejezés rögzüléséig. Ráébredtem,
hogy a tanítás valójában mennyire mélyen a tanár és a diák kooperációján
alapszik, ahol egyik fél se passzív vagy aktív, hanem mindkét szerepet magukra
veszik időnként. Számomra ennek az együttműködésnek a kialakítása a
legérdekesebb a tanári pályában, s tudom, hogy még hosszú út vezet odáig, hogy
mélyebben megértsem ennek működését.
Röviden
összefoglalva ez jellemzi az én szakmai hozzáállásomat. Az egyetemi órán tanult
elmélet és a gyakorlati tapasztalatok folyamatosan bővítik ezt a
hozzáállásomat, de úgy érzem, nagyrészt ezen alapszik a jövőbeli tanárképem is.
Ezekre az alapokra szeretném ezentúl a jövőmet építeni. Remélem, sok új élményben lesz részem és sikerül a kezdeti lelkesedésemet beépítenem későbbi munkámba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése