2016. március 5., szombat

PBS KIDS alkalmazás használata a tanórán



Az alkalmazás különböző mesefigurák életének kisebb jelenetein át vezeti a gyerekeket: homokvárépítés, fürdés, séta a parkban és teadélután mind apró részletei egy kisgyermek életének, tehát könnyen beazonosíthatóak benne az angolul megnevezett tárgyak vagy jelenetek az illusztrációk segítségével. Az alkalmazás felkínálja a játék lehetőségét is, én mégis a "story" és a "video" funkciókat tartom a leghasznosabbnak. A történetek mellett (amit az adott figura mesél) szerepel a szöveg átirata is, így követhetőbb az adott szereplő szövege, története. Itt szintén a gyermeki élet jeleneteiről mesél a szereplő.

Amikor betölt az oldal, több mesefigura között lehet válogatni, mindegyik más és más lehetőségeket kínál. Ezek közül kettőt tartottam kompatibilisnek órai használatra: egyikük Daniel (Daniel Tiger's Neighborhood), a másikuk pedig Martha kutya (Martha speaks). Négy órai tevékenységet képzeltem el ezeknek a figuráknak a segítségével:

Az első Martha kutya kalandjaihoz kapcsolódik. Egy elő-középhaladó (pre-intermediate), 11-12 éves csoportban tudnám a leginkább elképzelni a használatát, ahol már ismerik a gyerekek az alapszavakat, ezért ennél kicsit nehezebb (néhol absztrakt) kifejezésekkel is készek megismerkedni. A 'games' címszó alatt található játékok egyike az 'In the park with skits' című, aminek lényege, hogy a főszereplő kutyával a játékos összegyűjtsön olyan tárgyakat, amik bizonyos kategóriába tartoznak. Azért tartom az órámon is használhatónak ezt a játékot, mert a játék során a főszereplő többször is elmagyarázza, körülírja a keresendő tárgyakat, tehát a diákoknak lehetősége van megérteni a szavak pontos jelentését, amellett, hogy képen is láthatják, miről van szó. A többszöri hallás során egészen biztos, hogy az adott szó helyes kiejtése is rögzülne, nem csak a leírt alak. Úgy gondolom, ha egy gépteremben tartanék angol órát egy ilyen szinten levő csoportnak, mindenképpen megfontolnám, hogy versenyeztessem őket ebben a játékban, s a játék végén össze is gyűjtenénk az újonnan tanult kifejezéseket.

A második lehetőség is szintén Martha kutya kalandjaihoz kötődik, ám ezúttal a 'Martha's stories' címszó alatt kell keresni. Itt a 'word bones' feladatot tartanám hasznosnak. A feladat lényege annyi, hogy a kattintás után megjelenő szavak definícióit közösen meghallgatnánk, majd kb 15-20 szó után versenyt rendeznék, ahol az általam biztosított képek alapján fel kell ismerniük az ezelőtt hallott szavakat. A legtöbb szót felismerő csapat nyerné a játékot. Mivel itt még nehezebb szavakról van szó, ezt a feladatot már inkább egy olyan csoportnál alkalmaznám, ahol a középhaladó szinthez közelítenek a gyerekek, de még elég fiatalok ahhoz, hogy egy ilyen animált anyagot lelkesen befogadjanak (max. 12 év).

Ezen kívül Daniel Tiger kalandjait is érdemes előhozni az órán, 10-11 éves kezdő vagy elő-középhaladó (elementary/pre-intermediate) szintű tanulókkal. A 'story' címszó alatt több történet is található, amelyeket a főszereplő, Daniel mesél el, alapszókincset használva. Azért tartom nagyon hasznosnak ezeket a történeteket, mert a beszélt szöveg mellett nem csak képi illusztráció van, hanem a szöveg átirata is, így nagyon egyszerű követni. Ezen kívül bármennyi alkalommal el lehet ismételtetni Daniellel egy mondatot, így ha lemaradt volna valaki, van lehetősége pótolni. Úgy képzelem el ennek a lehetőségnek a tanórai alkalmazását, hogy meghallgatjuk közösen a szöveget, és együtt elismételjük a hallottakat, mondatonként. Így rögtön rögzül az új kifejezések hallott formája is. Ezután egy szövegértési feladatot is összeállítanék a történetből, együtt megbeszélnénk, összefoglalnánk a hallottakat.

Az utolsó lehetőség, ami számomra hasznosnak tűnik a 'coloring' feladat, amelyet akár  kezdőkkel (elementary level) is alkalmazhatnék. A feladat lényege az, hogy a képleírásaim alapján egy-egy figurát helyeznének a rajzlapra (pl. 'There is an owl at the left bottom of the picture.'). Ezután minden figurát kiszíneznének a leírásom alapján ('The skirt of the little cat is blue.'). Ezáltal nem csak a színek és ruhák neveit, valamint az irányokat tanulnák meg, hanem a mondatok szerkezete is berögzülhet.

Ezekben a feladatokban az a közös, hogy először a szavak kiejtését tanulják meg a diákok, s csak utána az írott változatot. Ezt én nagyon pozitívnak tartom, hiszen sok esetben az írás rögzül rögtön, s ezért nehezebb kiejtett változatot tanulni mellé. Ráadásul a játékos feladatok feloldják az óra komor hangvételét. Így ha kezdő csoportot tanítok a jövőben, mindenképp megfontolom, hogy elővegyem ezt az alkalmazást pár tanóra erejéig.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése